LİDERE İTAATTA ÖLÇÜ
Mahmut TOPTAŞ
Selimiye camiinin meydana gelmesi için binlerce taşın birbirine bağlanması gerekir.
Bir şiirin oluşması için, harflerin kelimelerde, mana buğulu kelimelerin beyitlerde birbirine bağlanması gerekir.
Şelale milyonlarca damlanın birleşmesinden oluşur, deniz de, ırmakların birleşmesinden meydana gelir.
Tenimiz, trilyonlarca hücrenin birbirine bağlanmasından oluşur.
Biz, varlığımızı bağlılığımıza borçluyuz. Hücrenin bir tanesi bağını koparsa, yalnız kendisi düşmekle kalmaz, başkalarının düşmesine de sebep olur.
Askerde er, Onbaşıya bağlanır. Onbaşı, Yüzbaşıya bağlanır. Yüzbaşı, Binbaşıya bağlanır. Yarbay, Albay, Tuğ. Tüm. Kor. ve Orgeneralle devam ederek bir birlik beraberlik oluşur.
Sevgili peygamberimiz de imanlı insanlardan meydana gelen bir topluluk meydana getirirken, Rabbinin emirlerine uyarak, iman edenlerden Biat/bağlılık sözü almıştır.
Mekke’de iken Akabe biatları, Hudeybiye’de iken Biat-ı Rıdvan’ı almış ve bu biat Rabbimiz tarafından onaylanmış.
إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
“Şüphesiz sana biat edenler, ancak Allah'a biat etmiş olurlar. Al¬lah'ın eli, onların ellerinin üstün¬dedir. Kim sözünden dönerse kendi aleyhine dön¬müş olur. Kim de Allah'a verdiği sözü tutarsa, ya¬kında Allah ona büyük mükâfat verecektir.” (Fetih süresi ayet 10)
Sevgili peygamberimize olan bağlılığımız, Allaha bağlılığımız demektir.
Çünkü Peygamberimizi gönderen Allah’tır.
Gönderilene saygı, gönderene saygı demektir. Rasülüllaha elini verip bağlanan, Allaha bağlanmış demektir.
Mutlu aile yuvalarını kurarken, “Allah’ın emri, peygamberimizin kavli ile” dedikten sonra nikah kıyanın sorusuna “Evet” diyerek bağlanıyoruz.
Dilde hafif manada ve sorumlulukta çok ağır olan bu dört harfli “Evet” kelimesi mutlu bir aile oluşmasında ve neslin devamının sağlanmasında bağ görevi yapmakta.
Alış-veriş yapılırken satana bayi denir, satın alana müşteri denir. “Bayi” kelimesi ile “Biat” kelimesi aynı köktendir. Parayı malla veya malı malla değişmek için elleri birleştirmeye tokalaşma, hayırlaşma diyoruz ve akdi gerçekleştiriyoruz.
Yenişehirli Avni:
“Bir pula değmez benim indimde sûk-u kâinat
Alemi ben hiçe sattım bir sebil-i bey-i bât”
Yani: “Benim yanımda kainat/evren çarşısının tamamı bir pula değmez. Ben bu alemi kat-i bir satışla bir hiçe veriverdim” diyor.
Müslüman bir insan Allah’ın ve Rasülünün emir ve yasaklarına gönülden bağlanırken canını, malını, makamını, maaşını, rütbesini, diplomasını ortaya koyarak bağlanıyor.
İyi insanlara olan bağlılığımızda Rabbimiz bize bir ölçü veriyor. Bağlandığımız insanın emir ve yasakları Allah’ın emir ve yasaklarına ters düşmeyecek.
Eğer Allah’ın emir ve yasaklarına ters düşen bir emir veya yasakla karşılaşırsa ona uymak mecburiyetinde değildir.
Bu konuda Rabbimiz buyurur:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلَا يَسْرِقْنَ وَلَا يَزْنِينَ وَلَا يَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (12)
“Ey Peygamber, Mü'mine kadınlar sana: "Al¬lah'a hiç bir şeyi ortak koşmamak, hırsızlık yapma¬mak, zina etmemek, çocuklarını öldür¬memek, elle¬riyle ayakları arasında bir iftira uydu¬rup getirmemek, iyilikte sana isyan etmemek üzere biat etmek için gel¬diklerinde, onla¬rın bi¬atını kabul et ve onlar için istiğfar et. Şüphesiz Al¬lah afvedici, merhamet edicidir.” Buyurur. (Mümtehıne süresi ayet 12)
Yani verdiğin emirler eğer doğru ise isyan etmeyeceğiz.
Rabbim, kıyamete kadar gelecek insanların devletle, Valiyle, Kaymakamla, Müdürle, Aile reisiyle, hocayla, şeyhle olan münase¬betlerini düzenleyen bir kelimeyi söylüyor. "İyi, doğru olan emirlerinde sana karşı gelmeyecekleri konusunda" biat al.
Yahu Peygamber kötü emir verir mi? Peygamber kötü emir vermez. Ancak kıyamete kadar gelecek olan yöneticilerin kulağına da küpedir bu ayet.
Aynı zamanda ümmeti uyarmadır.
Yönetim, yani devlet yöneticileri, Allah'ın emrine ve yasağına zıt bir emir ve yasak verecek olurlarsa buna uymayacaksınız.
Müslüman bir devlet başkanı da Allah'ın emrine, Rasülünün sünnetine uygun emirler verecek olursa ona da karşı gelmeyeceksiniz. Sevgili Peygamberimiz (S.A.V):
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
“Allaha ısyan olan yerde ısyanı emreden yaratığa itaat olunmaz” buyurmuş. (Müslim, Sahih, K. Emarat, bab 8, hadis no 1840, Ahmet, Müsned, Ali’nin hadisleri, İbn-i Mace, Sünen, K. Cihad, hadis no 2864, 2865, Nesai Sünen K.bey'at 34)
Meşru zeminlerde eşimize, çocuklarımıza, dostlarımıza, örnek ve önder insanlarımıza, bağlarımızı koparmadan, hatta biraz daha güçlendirerek devam edelim.