Mahmut TOPTAŞ

TAKİP ET

Dünyanızı gönül rahatlığıyla yaşayabilmeniz için gücünüzün üstünde borca girmeyiniz.

DÜNYA ESARETİNİN KELEPÇELERİ 1 BORÇ
Mahmut TOPTAŞ

Dünyanızı gönül rahatlığıyla yaşayabilmeniz için gücünüzün üstünde borca girmeyiniz.
“Alacakla verecek ödenmez” demiş atalarımız.
Aybaşında gelecek paraya güvenerek aybaşına söz, çek, veya senet vermeyiniz.
“Ya gelmezse” yi levha halinde bir Hattat’a veya Kaligrafa yazdırıp işyerinde karşınıza koyunuz.
Atalarımız, “Borçlu suçlu durur” demişler.
Süklüm püklüm durmanın anlamı yok.
Borç, kul hakkına girdiği için önemine binaen Rabbimiz, Nisa süresinin 12 inci ayetinden itibaren Miras hukukunda hisseleri biz bildirirken “Vasıyyetler ve borçlar ödendikten sonra taksim” der.
Borç alamayın ama borç vermekten hiç bir zaman uzak durmayın.
Rabbimiz, zor durumda olanlara borç vermeyi Allah’a verilmiş gibi değerlendiriyor. (Bak Bakara süresi ayet 245, Hadid süresi ayet 11)
Yani Allah’ın kuluna yapılan yardımın sevabı, sanki Allah’a yardım edilmiş gibi değerlendirilecek.
Onun için bazı tefsircilerimiz, borç vermenin sevabının sadaka vermekten daha fazla olacağını söylerler ve delil olarak da bu ayeti gösterirler. 
“Borç yiğidin kamçısıdır” sözümüz burada geçerlidir. Sadakaya bir ömür boyu beslemek yerine borç vererek kalkındırmak daha iyidir.
Çalışamaz durumda olanlara sadaka yine devam edecek.
“Borç vermekle tükenir, yol yürümekle”
“Boyun borcumuz” a dikkat edeceğiz.
Rabbimizin bize emrettikleri ve yasakladıkları “boynumuzun borcudur”
“Can borcumuz” ise onu Rabbimizin bize verdiği gibi tertemiz iade ederek teslim etmektir.
Hazreti Ömer, Müminlerin emiri iken borcunu ödemeyen adamın durumunu öğrenince halka hitaben, 
إيَّاكُمْ وَالدَّيْنَ فَإِنَّ أَوَّلَهُ هَمٌّ وَآخِرَهُ حَرْبٌ
“Yarın onun mallarını satıp alacaklılar arsında taksim edeceğim. Borçtan sakının, çünkü borcun önü keder, sonu harptir” buyurmuş. (Malik, Muvatta, K. Vasıyyet, bab Cami’ul-kada)
Dünya genelinde borçlu ülkeler ile borçsuz ülkelerin özgürlük alanlarının durumunu hepimiz görüyoruz.
Ancak insanlarda olduğu gibi devletlerde de yüzsüzler olabilir.
Borcunu ödememenin de keyfini yaşadığını zannettirenler çıkabilir.
Siz ve biz, hepimiz bunlardan olmamaya dikkat edeceğiz.
Dinimiz, borçlanmayı yasaklamaz.
O konuda Kur’an’ın en uzun ayeti borçlanma konusundadır. (Noterlik ayeti için bakınız Bakara süresi 282)
Ödenmek üzere alınan borcun ödenmesine Allah’ın yardımcı olacağını ifade eden hadislerimiz vardır.
Siz, yine de veren el, olmaya dikkat ediniz.
Sevgili peygamberimiz, namazının son oturuşunda teşehhüt ve salavatlardan sonra şu duayı çokça okuduğunu Hazreti Aişe anamız rivayet ediyor:
أَنَّ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَخْبَرَتْهُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَدْعُو فِي الصَّلَاةِ وَيَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ مَا أَكْثَرَ مَا تَسْتَعِيذُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ الْمَغْرَمِ قَالَ إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا غَرِمَ حَدَّثَ فَكَذَبَ وَوَعَدَ فَأَخْلَفَ
“Allah’ım, günahtan ve borçtan sana sığınırım” bir adam, “Ya rasülellah, neden borçtan bu kadar fazla Allah’a sığınıyorsun?” deyince “Kişi borçlanınca fazla konuşmaya başlar ve (Yarın, ay başına diyerek) yalan söyler, söz verir sözünde duramaz” buyurdu. (Buhari, Sahih, K. İstikrad, Bab. Men isteaze mineddeyn)
İslami hizmetlerini aksatır.
Dostlarıyla arası açılır.
Konya’da yüksek tahsilimi yaparken arkadaşlarım, beni de kooperatife yazdırmak ve ev sahibi yapmaya teşvik etmişlerdi.
Maaşımdan başka hiç bir yerden gelirim olmadığından ben girmedim, onlar girdiler.
Anneleriyle, oğlan kardeşleriyle, kız kardeşleriyle, akrabalarıyla küsüşenler oldu.
Kooperatif, aidatları artırıp maaşın üstüne çıkarınca yakınlarına koştular, onlar da on senden önce paranın geri dönmeyeceğini bildiklerinden bileklerindeki bilezikleri vermediler.
Bileziklerin her şıngırtısı onların borcunu hatırlattı ve küsüştüler.
Değer miydi?
Onun üzerinde evde kiracı olarak oturdum, onun üzerinde dostum oldu ve hala ev sahiplerimle dostluğumu devam ettiriyorum.
Şimdi evim var. İstanbul’a gelince kooperatife verebilecek gelirim olduğunda kredisiz, faizsiz bir kooperatiften ev edindim kiracıyken edindiğim dost çeşidinden mahrum oldum ama şimdiki komşularımı kazandım.
Kim ve hangi hoca, ev veya araba için faize fetva verirse o hoca sizi kurtaramaz.
Bazı borçlular, evime veya diğer mallarına haciz gelmesin diye numaradan satış yapıyorlarmış.
O numaradan satın almak o adamın dalaveresine ortak olmak ve alacaklının hakkını vermemek gibi günahtır. Dikkat ediniz.